Ettevõtlusega alustamise võimalused

Kui soovitakse alustada ettevõtlusega, on see pika teekonna algus. Selle käigus läbib ettevõtte asutaja mitmeid arenguetappe ning peab langetama otsuseid, näiteks millist ettevõtet ta luua soovib. Selles artiklis räägimegi, milliseid etappe ettevõtte asutaja läbib ning milliseid ettevõtte tüüpe olemas on.

Ettevõtte idee ei muutu toimivaks ettevõtteks ühe päevaga. Kui otsustatakse ettevõte luua, tulevane ettevõtja viis arenguetappi. Kõik alustavad unistajast, kuid mida etapp edasi, seda vähem ettevõtjaid sinna jõuavad või ei tahagi jõuda. 

  1. Unistaja ehk tulevasel ettevõtjal tuli idee, millega võiks ettevõte tegeleda ning millist tüüpi ettevõte luua. Ettevõtte tüüpidest saad lugeda siin artiklis altpoolt. Esialgu tuleb see läbi mõelda ja ettevõtte täpne eesmärk paika panna.
  2. Alustaja ehk ettevõte on asutatud ja ettevõtte käima saamiseks on esimesed sammud astutud. Selles faasis on ettevõtte käive 0  – 10 000 eurot. Peamine väljakutse on müük toimima saada ja ettevõtet suurendada.
  3. Edendaja ehk ettevõte toodab piisavalt kasumit, et asutajale täiskohaga töökohta pakkuda. Käive jääb 10 000 – 100 000 euro vahele. Peamine väljakutse on paika panna ettevõtte struktuur ning esimesed ülesanded välja delegeerida. 
  4. Ettevõtja ehk on vajadus ja võimalus palgata esimesed töötajad. Ettevõtte asutaja on saanud ohjad enda kätte ja käive on 100 000 – 1 000 000 eurot. Peamine väljakutse on palgata endale sobivad töötajad ning ise areneda ettevõtte juhiks. 
  5. Tegija ehk ettevõtte asutajast on saanud täiskohaga ettevõtte juht. Käive ületab 1 000 000 eurot ning peamine rõhk läheb ettevõtte süsteemide arendamisele. Peamine väljakutse on õppida ettevõtet juhtima numbrite abil.

Unistajana tuleb otsustada, millist ettevõtet asutada soovitakse. See sõltub, millist ettevõtet soovitakse luua. Ettevõtte tüüp sõltub ettevõtte asutamise eesmärgist, laienemisplaanidest ning müüdavast tootest.

  1. Start-up ehk ettevõte on loodud kindla probleemi lahendamiseks. Eesmärk on kasvada rahvusvaheliseks ettevõtteks ja laieneda üle maailma. Kaasatakse investorite raha ja toimub suur “rahapõletamine”. Kiiresti arenemiseks pannakse suur rõhk turundusele, et püüda inimeste tähelepanu. Näiteks TransferWise’i turunduse kohta saad lugeda siit.
  2. “Tavaline” ettevõte ehk ettevõtte asutaja teeb seda, mida oskab ja vajadusel palkab endale töötajaid. Eesmärk on teenida kasumit ja ühel päeval ettevõte edasi müüa.
  3. Elustiili ettevõte ehk ettevõtte asutaja teeb seda, mida tahab ning võib palgata töötajaid või freelancereid. Eesmärk on luua ettevõte oma elu ümber ning kasum on teisejärguline. 
  4. Freelancer ehk müüakse oma professionaalseid oskuseid. Ei palgata töötajaid. See variant sobib näiteks fotograafidele ja süsteemiarendajatele.

Ettevõtte stiil tulebki valida vastavalt ideele ja vajadustele. Instagrami influencer peaks valima elustiili ettevõtte, aga inimene, kes müüb oma kindlaid oskuseid, võiks valida pigem Freelanceri. Kui oled ametilt raamatupidaja, aga sooviksid enda teenust müüa, saab esialgu alustada Freelancerina. Soovi korral saab hiljem edasi areneda “tavaliseks” ettevõtteks. 

Ettevõtlusega alustamine on pikk protsess. Selle käigus läbib ettevõtja mitmeid arenguetappe ja peab langetama mitmeid olulisi valikuid. Ettevõtte asutamisel tuleb arvesse võtta, mis eesmärgil ettevõte luuakse ning selle järgi valida sobib tüüp ja arengusuund.

0 replies

Leave a Reply

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Lisa kommentaar

Sinu e-postiaadressi ei avaldata.