Kliendilugu – Öun Drinks
Toote omahind on tootmises väga oluline infoallikas, mis võimaldab toodetele õigemaid müügihindu määrata ja toodete kasumlikkust analüüsida.
Öun Drinks toodab erinevaid mahedaid käsitöölimonaade. Uusimaks tooteks on innovatiivne kirss-vaher vahujook.
Öun Drinks alustas lihtsa omahinnaarvestusega, mis sisaldas ainult materjalikulu. Lisasime juurde nüüd ka tööjõukulu – seda saab kasutada ka kulukäiturina, lisades juurde nüüd ka muud tootmise üldkulud. Rääkisime juhatuse liikme Piretiga sellest projektist.
Kuidas jõudsid selleni, et vaja omahinna arvestust muuta?
Majandustarkvarast saame kätte tooraine kulu, aga muude kuludega on keerulisem. Mida suuremaks kasvad, seda täpsemaks on vaja omahinnaga minna. Omahind annab infot, et võtaks otsustamisel kõike arvesse, ei teeks valesid otsuseid. Vaja on infot näha igapäevaselt ja kliendipõhiselt.
Lisaks on meil ekspordiplaan, kus hakkame müüma läbi vahendaja. Kuna ahelas on üks teenida sooviv lüli juures, muutub täpne hinnastamine veelgi olulisemaks. Õige hinna määramiseks peab jällegi teadma toodete omahinda võimalikult täpselt.
Seni proovisime Excelis hinnaarvestusi teha, aga see oli väga töömahukas ja kindlust ei olnud.
Kuidas see protsess toimus?
Kuu aja jooksul mõõtsime töötajate tööaja jaotust. Arvestasime välja töötajate töötunni hinnad ja nüüd lisame töötasu kulu kohe tootmispartii arvele võtmisel toote omahinnale. Teeme praegu ekspordi hinnakirju. Mahtude kasvades peaks omahind odavamaks minema, aga analüüsiks on praegust infot igal juhul vaja.
Mida see protsess teie ettevõttele annab ja miks peaks teised tootmisettevõtjad seda kasutama?
Ühe ettevõtte juhtimisotsuste aluseks on finantsandmed, mida korrektsemad need on, seda parem. Kui saame hinnad raamatupidamissüsteemi, on see tohutu ajavõit. Annab juurde palju kindlustunnet ja aega, ei pea kogu aeg arvutama ja vaeva nägema.
Meile oli oluline just see, et saaksime omahinda ja toodete kasumlikkust otse tarkvarast jälgima hakata. Tahame igapäevaselt näha, et läheme õiget teed. Vanaviisi jätkamine oleks viinud tohutute töötundideni ja kuluni. Oleksime ise hullult pead murdnud ja mingid asjad oleksid jäänud selle arvelt tegemata. Saime tarkvaras ka enda jaoks spetsiaalselt seadistatud kasumiaruande, kus näeme selgelt vajalikku infot, sh võrdlust eelarvega.
Kas parem info annab teile kindluse minna teistele turgudele?
Tahame olla kindlad, et oleme oma toodetega võimelised eksporti tegema. Üldjuhul Eestis väiketootmine on kallis, meil ei ole võimalik suurte tehaste masstoodanguga hinnaga konkureerida. Tuleb oma numbrid hoolega läbi arvutada, et hinnakujunduses konkurentsivõimeline olla.
On veel midagi lisada, mis võiks olla teistele ettevõtjatele motivatsiooniks?
Oleneb ettevõtte ambitsioonist. Kui tahad jäädagi väikseks ja toimetada Eestis, siis võidki kõike ise teha. Peab ära otsustama, mida ise teha tahad ja kuhu Sinu aeg paremini kuluks. Ma tahan ise ka kõigest aru saada, aga lõpuks sa ei jõua kõike ise teha. Pead tegema seda, kus sina saad oma panuse paremini anda ja usalda see töö kellelegi teisele, kes on selles profim. Vii ennast kurssi, aga las seda teevad need, kes selleks loodud on.
Tuli veel üks asi meelde. Olen kuulanud Krista webinare ja ühel webinaril Krista ütles, et raamatupidajad on kehvad müügimehed. Teilt saaks tegelikult palju rohkem abi, millega ise hetkel vaeva näeme ja palju aega kulutame. Ma soovitaks oma klientidelt aktiivsemalt küsida. Kõik ei tule ilmselt selle peale, millega te neid aidata saaksite.
Leave a Reply
Want to join the discussion?Feel free to contribute!