Kiirelt ja lihtsalt – ettevõtte auto ja maksud
Tööauto kasutamine on meil siiski veel päris levinud, kas siis palgalise töötajana või enda isiklikus firmas.
Ettevõtted kasutavad tööotstarbel autosid, nii ettevõtte omanduses (või liisitud) autoga või makstakse töötajale (juhatuse liikmele) isikliku auto kasutamise kompensatsiooni. Lisaks on veel võimalus kasutada taksot, Bolti/Uberit, rendiautot või hoopiski jalgratast.
Küll aga me kõik ei tea, kuidas toimub Eestis ettevõtte poolt autode kasutamise maksustamine, sellest me just täna räägimegi.
On mitu erinevat võimalust, kuidas ettevõte saab autot kasutada. Esiteks on ettevõttel võimalus maksta töötajale enda isikliku auto kasutamise eest kompensatsiooni, teiseks rentida või osta auto ettevõtte nimele ja kolmandaks on võimalik eraisiku auto anda ettevõtte kasutusse kasutusvalduse lepinguga. Esimesel juhul tasub tööandja ainult kompensatsiooni, teistel juhtudel tasub kulud arvete alusel. Kompensatsiooni maksmisel tuleb meeles pidada, et seadusega on kehtestatud piirmäärad, mille järgi saab kilomeetri eest maksta 0,3 eurot ning igas kuus maksimaalselt 335 eurot sõiduki kohta (lisaks saab hüvitada lähetuste sõitude kulud kuludokumentide alusel).
Selles artiklis keskendume just ettevõtte auto maksustamisele.
Kui ettevõttel on auto, on Sul kaks võimalust:
- tasud erisoodustusmakse vastavalt auto vanusele ja võimsusele
- deklareerid, et autoga erasõite ei tee
Tavaline ettevõtte sõiduauto
Kui ettevõte otsustab lubada autot kasutada ka erasõitudeks (nt kodu ja töökoha vahel liikumine), siis peab ettevõte maksma ka erisoodustusmaksu. Eelduslikult on kõik ettevõtete tavalised sõiduautod just sellist, vastupidine vajab tõestamist.
Erisoodustuse arvestamise baasiks on uute autode puhul 1,96 eurot kW kohta, vanemate kui 5a vanade autode puhul 1,47 eurot kW kohta.
Näiteks:
- Ostad tööautoks üle viie aasta vana Hyundai Getzi 1.4 71kW
Maksubaasiks on 71*1,47=104,37
Tulumaks: 104,37*25%=26,09 eurot
Sotsiaalmaks: (104,37+26,09)*33%=43,05 eurot
Maksud kokku: 43,05+26,09=69,14 eurot - Ostad tööautoks vähem kui viis aastat vana BMW F36 2.0 140kW
Maksubaasiks on 140*1,96=274,4
Tulumaks: 274,4*25%=68,6 eurot
Sotsiaalmaks: (274,4+68,6)*33%=113,19 eurot
Maksud kokku: 68,6+113,19=181,79 eurot - Ostad uue Porsche Cayenne Turbo 4.0 V8 404 kW
Maksubaasiks on 404*1,96=791,84
Tulumaks:791,84*25%=197,96
Sotsiaalmaks: (791,84+197,96)*33%=326,63
Maksud kokku: 524,59 eurot
Ettevõtte auto eest tuleb lisaks erisoodustusmaksule tasuda ka käibemaksu, millest tagasi saab taotleda vaid 50%. Samas võib olla kokkuvõttes odavam üleval pidada ettevõtte autot, mis on vanem kui 5 aastat, kui maksta töötajale kompensatsiooni. Lähemalt saad lugeda siit.
Ainult töösõitudeks kasutatav sõiduauto
Kui valid teise variandi, on asi lihtsam. Tööautoga tohib sõita ainult tööajal ja töösõite ning muul ajal tuleb hoida autot näiteks töökoha juures parklas. Selline variant sobib hästi nt taksode ning õppesõiduautode puhul. Seejuures tuleb tööandjal Maanteeametile tõestada, et autot ei ole võimalik kasutada töövälisel ajal, üheks võimaluseks on GPS’iga auto kasutamise jälgimine. Samuti tehakse auto kohta Maanteeameti e-teeninduses vastav märgistus, et autot võib kasutada ainult töösõitudeks. See info on avalik ja iga soovija saab numbrimärgi järgi infot vaadata, taustakontrolli lingilt.
Ainult töösõitudeks kasutatava auto pealt makse maksma ei pea ning käibemaks tagastatakse 100% ulatuses.
Elektriautod
Maailm liigub hetkel rohelisema tehnoloogia lainel ja tänu sellele on võetakse aina enam kasutusse elektriautosid ja seda ka tööautona. Elektriauto tööautona on maksude seisukohalt odavam kui esialgu tunduda võib. Seda ühel väga lihtsal põhjusel – nagu eelnevalt mainitud, makstakse erisoodustusmaksu auto võimsuse pealt. Sisepõlemismootoriga auto puhul makstakse erisoodustusmaksu maksimum võimsuse baasil, elektriautol aga nimivõimsuse ehk keskmise võimsuse baasil (kusjuures, reklaamides on elektriautodel maksimumvõimsus). Seega saad sa väiksema maksuraha eest võimsama auto.
Mitte-sõiduautod
Olenevalt töö iseloomust võib tööautona vaja minna hoopis kaubikut või veoautot ehk mitte-sõiduautot. Sellise sõiduki erasõitude maksustamiseks on kaks varianti:
- Kasutada üldist erisoodustuse hinna määramise korda, ehk arvutada maksud turuhinnalt. Selleks pead leidma sõiduki turuhinna ja jälgima igakuist erakasutust, nt sõidupäevikuga.
- Kasutada samasugust loogikat nagu sõiduauto puhul ehk tasud maksud lähtuvalt sõiduki vanusest ja võimsusest. Sellisel juhul sõidupäevikut pidama ei pea.
Sellisel juhul pead arvutama, kumb variant sinu valitud sõiduki puhul tuleb odavam ning vastab paremini konkreetsetele vajadustele.
Igal ettevõttel on erinevad vajadused ning võimalus valida nendele vastav tööauto. Kui see artikkel sind aitas, siis soovita seda ka oma tuttavale ettevõtjale. 🙂
Tere,
Kuidas on lood sõidukiga, mis on ettevõtte nimel kuid ettevõte rendib seda välja? Kas peab pidama sõidupäevikut ja/või tasuma makse?
Tere, kui sõiduk on täielikult välja renditud, siis ei ole ettevõtte töötajatel võimalik sõidukit kasutada. Ei pea makse maksma.
Tere!
Firmal on sõiduauto, mida on kasutatud erasõitudeks ja erisoodustusmaksud tasutud, kuid nüüd soovib hakata sõiduautot välja rentima. Kuidas siis käituda?
Kui ettevõte rendib elektriauto igakuiselt näiteks autorendifirmalt müügiesindajale, kas siis on erisoodustusmaksud ?
Küsimus.
Kas on mingid maksud eraldi kui ettevõte ostab kaubiku. Ettevõte ei ole km kohuslane. Kuidas käib ost ja hiljem müük