Mida peab ettevõtja teadma finantsidest – alustajast tegutseva ettevõtteni
Ettevõtja arenguteel võib eristada 5 erinevat etappi ̶ unistaja, alustaja, edeneja, ettevõtja ja tegija. Unistaja oled sa siis, kui sa alles kaalud ettevõtjaks hakkamist. Vahel võib see soov olla kujunenud sellest, et enam ei soovita palgatööle naasta. Samuti võib idee välja kasvada varasemast töökogemusest või kõrvalisest hobist. Olles ettevõtte asutanud, saab sinust alustaja. Käivet veel ei ole või natuke juba on ning kuigi see ei pruugi veel olla piisavalt regulaarne, tundub kõik siiski uus ja huvitav.
Kui oled selgeks saanud, kuidas müük käib ja käive kasvab, siis saab sinust edeneja. Edeneja on see, kes on loonud omale stabiilse töökoha ning kelle finantsid ja baassüsteemid on enamvähem paigas. Nüüd enam iseenda tööajast kõigeks ei piisa, mis tähendab, et pead hakkama tugitegevusi teenusena sisse ostma. Sellest järgmine samm on töötajate palkamine. See on etapp, kus sinust saab ettevõtja ja inimeste juht. Ning ühel päeval, kui sa soovid taanduda igapäevasest tööst ja palkad oma ettevõtet juhtima palgalise tegevjuhi, võid end nimetada tegijaks.
Ettevõtjale vajalikud finantsteemad ettevõtlusega alustamisel
Ettevõtet alustades ei pea teadmised olema põhjatult suured, sest ettevõtte finantsid on igas etapis erinevad, vajades ettevõtjalt erinevat ettevalmistust ja häälestust. Tähtis on hoopis see, et teadmised ja fookus areneksid koos ettevõtte kasvamisega.
Unistaja peamised teemad on seotud planeerimisega. Enamikel ettevõtjatel piisab selleks 1-2 lk arendusplaanist, kus esimesel lehel on kirjas ettevõtte missioon, visioon, väärtuspakkumine kliendile ja edukuse mõõdikud ning teisel lehel konkreetsed tegevused koos tähtaegade ja vastutajatega. Lisaks kontrolli oma kohustusi ja riske – kas vajad tegutsemiseks tegevusluba ja millised maksukohustused sinu tegevusega kaasnevad, nii Eestis kui välismaal.
Alustaja teeb esimesi samme ettevõtlusmaailmas, õpib tundma turgu ja kliente ning tema käive on kuni 10 000. Siin etapis on tähtis enda jaoks selgeks saada, millised on sinu finantsilised võimalused, õigused ja kohustused ning otsida endaga sarnaseid mõttekaaslasi (FB grupid, mastermind grupid jne).
Millal sa vajad raamatupidajat
Raamatupidamise korraldamine ettevõtte alustamise faasis on suhteliselt lihtne ja finantside juhtimine jõukohane igale hakkajamale ettevõtjale. Alles siis, kui sinu kalendriaasta müük jõuab 40 000 piirini ja pead end registreerima käibemaksukohustuslaseks või siis, kui sinu äritegevus ulatub üle piiride, vajad sa püsivalt raamatupidajat.
Millal sul on kindlasti vaja raamatupidajat:
- kui pead end registreerima käibemaksukohustuslaseks
- kui sinu tegevus on seotud välismaaga
- kui soovid kasutada maksusoodustusi
- kui sul on vaja teha väljamakseid eraisikutele
- kui vajad täiendavat raha ja aruandlust pankadele-investoritele
- kui ettevõte kasvab väga kiiresti ning pead jälgima, et raha otsa ei saaks
- kui soovid oma aega kasulikumalt kasutada.
Tegutseva ettevõtja finantsteemade ring
Ettevõtte kasvades ja arenedes muutuvad ka teemad, mida finantsidest teadma pead. Ühelt poolt suureneb vajadus oskuslikult rahavoogusid juhtida, samal ajal pead järjest enam arendama endas oskust koostada ja lugeda prognoose, trende ja suhtarve, et hinnata, kuidas su ettevõttel päriselt läheb.
Edeneja käibelimiidiks on puhtalt see, kui palju ta ise jaksab tööd teha. Üldjuhul on selliselt võimalik toimetada käibevahemikus 10 000 – 100 000 eurot.
2/3 ettevõtjatest jäävad teadlikult siia faasi ja edasi kasvada ei soovi. Samas on sellise ettevõtja peamiseks miinuseks suur sõltuvus iseendast – kui oled haige, siis käivet ei ole, samuti ei saa sa olla pikalt tööst eemal.
Edeneja etapp on koht, kus sul on viimane aeg endale selgeks teha finantside põhitõed väikeettevõtja tasandil. See on koht, kus sul võib hakata raha otsa saama ja sul võib tekkida kõhklusi ja kahtlusi. Siis on palju kasu heast raamatupidajast, kellelt nõu küsida.
Edeneja peamised finantsteemad:
- milliseid makse maksma pean ̶ käibemaks, töötasumaksud, kulude maksustamine, dividendide tulumaks, välismaal toimetamise erisused
- maksusoodustused ja reeglid ̶ lähetused, kodukontor, kingitused-annetused-vastuvõtukulud, spordikulud, majutus-transport, autokulud ja autokompensatsioonid, tööriided, töötervishoiukulud
- põhimõisted – algdokument, kontod, kanded jne
- põhiaruanded – kasumiaruanne, bilanss, rahavoogude aruanne
- kuidas erinevad omavahel kasum ja raha.
Ettevõtjaks saad sa siis, kui palkad endale töötajad. Siis suureneb märkimisväärselt vastutus ja kerkivad täiesti uued teemad – raha varumine palkade maksmiseks, töövahendid, töökoht, haiguslehed, täienduskoolitused, töötervishoiunõuded jne. Sinust peab saama inimeste juht – roll, mida enamik meist peab õppima, sest see ei ole kaasasündinud omadus. Tõenäoliselt vajad sa ka personalijuhi teenust. Õnneks pakutakse seda funktsiooni ka teenusena.
Ettevõtja etapis on käive 100 000 – 1 miljonit eurot ja ainult 1/3 ettevõtjatest jõuab siia tasemele.
Selles etapis käivad käsikäes kiire areng ja pingelised finantsid. Võid vajada lisaraha pankadelt ja investoritelt ning võimalik, et pead ka vahetama raamatupidamisteenuse pakkujat.
Ettevõtja peamised finantsteemad:
- intuitiivne ülevaade hakkab kaduma, vajad aruandeid ja selgitusi, arusaadavas keeles
- mitme toote/teenuse korral vajad kuluarvestust ja kasumlikkuse analüüsi, et aru saada, kas hinnad on ikka õiged
- planeerimine, prognoosid, eelarved – kas ja kui palju ma lisaraha vajan?
- erinevad finantseerimisvõimalused
- kasumiprognoos ja rahavoogude prognoos
- kuidas oma tegevust mõõta – KPI-d, mõõdikud, finantssuhtarvud.
Tegija etapp algab sellega, et keskendud järk-järgult rohkem juhtimisele ja loobud põhitööst ning lõppeb sellega, et sa palkad tegevjuhi ja naudid puhtalt omanikurolli. Tegija ettevõtja käive on 1 miljon ja üle selle, milleni jõuab ca 8% ettevõtetest (ja omakorda enam kui 5-miljonilise käibe juurde jõuab kõigest 2% ettevõtetest, seega Eesti ettevõtted on väga väikesed).
Tegija peab hakkama looma süsteeme. Kui sa oled ainult omanik ja sa ei ole enam tegevjuht, siis pead õppima ettevõtet teistmoodi juhtima. Juhist omanikuks kasvamine on täiesti eraldi protsess. Siin on vaja veel põhjalikumaid eelarveid, prognoose ja aruandeid. Kui küsida, et millal tasuks palgata oma ettevõttesse raamatupidaja, siis esimest korda võiks seda kaaluda ca 10 milj käibe juures. Varasemalt saad ilusti teenusepakkuja või suurema bürooga hakkama.
Tegija peamised finantsteemad:
- prognoosid ja eelarved, detailsemad
- kuluarvestus – erinevad tooted ja teenused
- KPI-d / mõõdikud / finantssuhtarvud – põhjalikumalt
- korralik kuu-aruandlus ja selle ülevaatus koos raamatupidajaga
Lisaks pead nüüd väga täpselt aru saama:
- kuidas eesmärke numbritesse tõlkida
- kuidas numbrid tegevust peegeldavad
- kuidas numbritele vastavalt oma kurssi korrigeerida
Kui alustaja ja edeneja faasis võib sulle teenusepakkujaks finantside alal sobida üksikettevõtjast raamatupidaja, siis ettevõtja ja tegija vajavad kindla peale kogenud suurbüroo abi, seda eriti siis, kui tegemist on keerukamate maksuküsimuste ja piiriüleste tehingutega. Otsides sobivat partnerit suurema ja keerukama ettevõtte raamatupidamiseks, siis kirjuta meile ja räägime lähemalt, kuidas sind aidata saame. Meil on mitmekülgne kogemus igas suuruses ettevõtetega, samuti rahvusvaheliste organisatsioonidega!
Leave a Reply
Want to join the discussion?Feel free to contribute!