Finantsterminid, mida iga alustav ettevõtja teadma peab

Alustavale ettevõtjale võib finantsterminite maailm esialgu tunduda väga segane. Selleks, et oma toote või teenuse eest õiglast hinda küsida, on vaja peamisi finantstermineid teada ning mõista hinna kujunemise loogikat.

Kui sa sooviksid hakata ettevõtjaks, aga pole veel äriideed leidnud, siis loe kindlasti siit, kuidas oma äriideed leida ja testida.

Kui sa hakkad tootele müügihinda määrama, pead kõigepealt teadma, kui suur on sinu toote omahind. 

Toote omahind

Igal tootel (või teenusel) on olemas omahind – sellele konkreetsele tootele (või teenusele) tehtud otsekulud. Sellest odavama hinnaga ettevõtja kindlasti müüa ei tohiks. Omahinna arvestamiseks on vaja otsekulud jagada toodetud toodete arvuga. Otsekulude hulka kuuluvad peamiselt materjalikulu ja tootmisega tegelevate töötajate palgakulu. Teenuse osutamisel on otsekuluks peamiselt teenuse osutamisega tegelevate töötajate palgakulu.

omahind = otsekulud / toodete arv

Toote müügihind

Müügihind on see hind, mille tasub ostja (ilma käibemaksuta). Müügiarvel on näidatud ka käibemaks, kuid käibemaksu osa jääb bilanssi. Kasumiaruande müügitulu reale jõuab ilma käibemaksuta müügihinna osa.

Omahinna ja müügihinna vahet nimetatakse brutokasumiks ehk marginaaliks.

Marginaal peab ära katma ettevõtte üldkulud, finantskulud ja lisaks võiks ka kasumiks midagi üle jääda.

müügihind = toote omahind + marginaal

ehk

müügihind – omahind = brutokasum (marginaal)

Pikemalt võid toote omahinna ja müügihinna arvestamisest lugeda nt siit.

Kui oled leidnud tootele müügihinna, on vaja välja arvutada, kui palju tooteid sa müüma peaksid, et üldkulud kaetud oleksid ja omadega vähemalt nulli jõuaksid. Seda nimetatakse tasuvuspunktiks.

Tasuvuspunkt

Tasuvuspunkti arvutamiseks tuleb püsikulud jagada brutokasumiga. Kui brutokasum on sama suur kui kõik muud kulud kokku, on ettevõtte tulud ja kulud võrdsed ning ettevõte on jõudnud nulli. Kui veel mõned tooted müüa, ongi juba kasumini jõutud.

tasuvuspunkt = püsikulud / brutokasum

Rohkem saad tasuvuspunkti kohta lugeda siit.

Müügitulu

Müügitulu on toodete müügi eest saadud tulu kokku, mille hulka ei ole arvestatud käibemaksu ega aktsiise. Müügitulu arvestatakse tekkepõhiselt ehk sõltumata esitatud arvete laekumisest, selles kuus kui tooted müüdi või teenus osutati. 

Müügitulu peab katma kõik kulud ja loodetavasti jääb ka kasumiks midagi üle.

Otsekulud

Otsekulud on kulud, millel on vahetu seos konkreetse tootega. Näiteks tootmistöölise palk ja tootmismaterjalide kulu. Otsekuludest kujunebki toote omahind.

Üldkulud

Üldkulud on kulud, mis ei ole otseselt seotud toote tootmisega või teenuse osutamisega, mis tuleb niikuinii kanda – näiteks üür, kommunaalid, koristusteenus jms. 

Kasum

Kasum (või kahjum) on tulude ja kulude vahe. Kui tulud on suuremad kui kulud, on tulemuseks kasum. Kui tulud on väiksemad kui kulud, on tulemuseks kahjum. 

Kui oled endale need finantsterminid selgeks teinud, on tootele õiglase hinna leidmine oluliselt kergem. Jaga seda postitust ka enda sõpradele, kes soovivad alustada ettevõtlusega. 🙂 

0 replies

Leave a Reply

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Lisa kommentaar

Sinu e-postiaadressi ei avaldata. Nõutavad väljad on tähistatud *-ga